Wie is verantwoordelijk voor een storing?
Als er een storing is, is er ook iemand verantwoordelijk voor het oplossen van die storing. Meestal zijn wij dat, maar niet altijd. Hieronder lees je wie er verantwoordelijk is voor een storing.
Storing het warmtenet
Je huis is aangesloten op ons warmtenetwerk. Eventuele storingen in het netwerk lossen wij op. Zijn er storingen of werkzaamheden vermeld via communicatie van Duinwijck Warmte? Dan kan het zijn dat er een tijdelijke onderbreking van de levering van warmte is. Als dat het geval is zal dat van tevoren gemeld worden.
Storing je binneninstallatie
Het deel van de installatie voorbij de hendels van de afleverset in de meterkast valt onder de verantwoordelijkheid van de eigenaar van je huis. Denk bijvoorbeeld aan je thermostaat, radiatoren of vloerverwarming. Neem contact op met je verhuurder, of als je zelf de eigenaar bent met een erkende installateur, als daar problemen mee zijn.
Storing in je afleverset
De afleverset in je meterkast zorgt voor warm water en warme radiatoren. Wij zijn verantwoordelijk voor de afleverset. Als je een storing hebt en het probleem zit in je afleverset, dan lossen we dat zo snel mogelijk op. Bel dan met om | nieuwe energie op telefoonnummer 085-7604771. Ga nooit zelf aan de slag met de afleverset en probeer deze niet zelf te repareren.
Wat is het probleem?
Kies de situatie die het meest van toepassing is:
Probleem: geen verwarming en geen warm water
Instructie:
Zorg dat de hendels openstaan zoals op onderstaande illustratie:
Is de storing nu opgelost?
Ja: Als het goed is, is de storing opgelost
Nee: Instructie:
Controleer voor de zekerheid of de stekker goed in het stopcontact zit.
Het kan ook zijn dat er een stop is doorgeslagen in de meterkast. Als dat zo is, vervang dan de stop.
Zit de stekker goed in het stopcontact?
Ja: als er een rood LED-lampje brandt of knippert is er een probleem. Kijk dan helemaal onderaan deze
storingsoplosser voor uitleg van de rode storings-LED.
Probleem: geen verwarming
Instructie:
Zorg dat de hendels openstaan zoals op onderstaande illustratie.
Is de storing nu opgelost?
Ja, Als het goed is, is de storing opgelost
Nee: Instructie:
Controleer voor de zekerheid of de stekker goed in het stopcontact zit.
Het kan ook zijn dat er een stop is doorgeslagen in de meterkast. Als dat zo is, vervang de stop.
Zit de stekker goed in het stopcontact?
Ja.
Als er een rood LED-lampje brandt of knippert is er een probleem. Kijk dan helemaal onderaan deze
storingsoplosser voor uitleg van de rode storings-LED.
Instructie:
Controleer de kranen. Als je (bij sommige kranen) wel warm water hebt, dan lijkt er iets niet goed te zitten
in een van de installaties in je woning (de binneninstallatie).
Het kan bijvoorbeeld zijn dat er een probleem is met de leidingen in je huis of de kranen.
Heb je een huurwoning: Neem contact op met je verhuurder
Heb je een koopwoning: Neem contact op met een erkende installateur
Instructie:
Probeer de kamertemperatuur een paar keer te schakelen van hoog naar laag. Soms komt een vastzittende
klep weer los.
Draai vervolgens de thermostaat hoger dan de huidige temperatuur in de kamer. Zet alle radiatoren of je
vloerverwarming vol open en controleer of de buizen warm worden.
Wees voorzichtig: de buizen kunnen erg heet worden.
Probleem: Geen (of niet overal) warm water
Instructie:
Zorg dat de hendels openstaan zoals op onderstaande illustratie:
Is de storing nu opgelost?
Ja: Als het goed is, is de storing opgelost
Nee: Instructie:
Controleer voor de zekerheid of de stekker goed in het stopcontact zit.
Het kan ook zijn dat er een stop/automaat is doorgeslagen in de meterkast. Als dat zo is, reset deze dan.
Zit de stekker goed in het stopcontact?
Ja: Als er een rood LED-lampje brandt of knippert is er een probleem. Kijk dan helemaal onderaan deze
storingsoplosser voor uitleg van de rode storings-LED.
Is er wel koud water?
Nee: neem dan contact op met je waterbedrijf
Ja: Instructie:
Controleer de kranen. Als je (bij sommige kranen) wel warm water hebt, dan lijkt er iets niet goed te zitten
in een van de installaties in je woning (de binneninstallatie).
Het kan bijvoorbeeld zijn dat er een probleem is met de leidingen in je huis of de kranen.
Heb je een huurwoning: Neem contact op met je verhuurder
Heb je een koopwoning: Neem contact op met een erkende installateur
Probleem: Last van lekkage
Draai de hendels van je afleverset dicht zoals op onderstaande illustratie:
Voorzichtig, het lekkende water kan heet zijn.
De lekkage zal nu waarschijnlijk minder zijn.
Let op: je hebt nu geen verwarming en warm water.
Helaas, je kunt de storing niet zelf oplossen
Zit de lekkage in de afleverset of in de leiding vanuit het warmtenet naar de afleverset? Neem dan contact
op met om | nieuwe energie op telefoonnummer 085-7604771.
Zit de lekkage voorbij de afleverset in de huisinstallatie?
Heb je een huurwoning: Neem contact op met je verhuurder
Heb je een koopwoning: Neem contact op met een erkende installateur
Probleem: de verwarming gaat niet uit
Instructie:
Draai de meest rechter hendel van je afleverset dicht zoals op onderstaande illustratie:
Let op: je hebt nu geen verwarming.
Helaas, je kunt de storing niet zelf oplossen
Heb je een huurwoning? Neem contact op met je verhuurder
Heb je een koopwoning? Neem contact op met een erkende installateur
Probleem: Last van geluid
Instructie:
Draai de meest linker hendel van je afleverset dicht zoals op onderstaande illustratie:
Zit er een stekker aan je afleverset? Haal die dan uit het stopcontact.
Is het geluid nu weg?
Ja: Instructie:
Zet de hendel van je afleverset weer omlaag. Als je afleverset een stekker heeft, doe die weer in het
stopcontact. Het lijkt erop dat het geluid van je afleverset komt. Het is normaal om een zacht geluid te horen.
Nee: Instructie:
Zet de hendel van je afleverset weer omlaag. Als je afleverset een stekker heeft, doe die weer in het
stopcontact.
Komt het geluid uit de meterkast? Neem contact op met om | nieuwe energie op telefoonnummer 085-7604771.
Komt het geluid van de radiatoren, dan kan ontluchten de oplossing zijn. Zie daarvoor deze pagina.
Zie je een rood LED-lampje op de afleverset?
- Aanvoertemperatuurbeveiliging. De afleverset is in het secundaire circuit voorzien van een
aanvoertemperatuursensor. Wanneer de CV-aanvoertemperatuur gedurende een bepaalde tijd
boven het ingestelde setpoint komt, wordt de CV-regelafsluiter direct gesloten en de pomp
uitgeschakeld. Tevens zal de LED-indicatie op de geavanceerde elektronische regelaar rood gaan
branden en is de binneninstallatie optimaal beveiligd tegen ongewenste oververhitting. - Lage en hoge drukbeveiliging. De afleverset is in het secundaire circuit voorzien van een druk-
sensor. Wanneer de druk in de binneninstallatie lager of hoger wordt dan de ingestelde onder- of
bovenwaarde, dan wordt de pomp automatisch uitgeschakeld en de CV-regelafsluiter gesloten. De
afleverset zal overschakelen naar drukstoring stand en de LED-indicatie zal rood gaan knipperen.
Zodra de druk weer tussen de ingestelde setpoints ligt, zal de storing automatisch worden
opgeheven en is de afleverset weer in bedrijf. Een hoge drukbeveiliging kan erop duiden dat het
expansievat de druk niet meer kan opvangen en het overstortventiel in werking is. Bij een lage
drukbeveiliging moet de binnen installatie bijgevuld worden. Bij een herhaaldelijk lagedrukstoring
moet de binneninstallatie gecontroleerd worden op mogelijke lekkages.
De brochure van de afleverset vind je hier.