Zo komt de warmte je woning binnen
Stadswarmte komt je woning binnen via een speciale installatie. Deze noemen we de ‘afleverset’ en zit meestal in je meterkast. Vanuit de afleverset stroomt de warmte naar de radiatoren of vloerverwarming. In de afleverset wordt ook het kraanwater verwarmd. Hieronder zie je een voorbeeld van zo’n set:
Goed om te weten
Belangrijk: goed ventileren. De afleverset moet goed geventileerd worden. Daarom zitten er roosters of ventilatie-openingen aan de boven- en onderkant van de meterkastdeur. Hou deze openingen vrij. We adviseren je de meterkast niet als bergruimte te gebruiken
Zorg dat de afleverset bereikbaar blijft. Bij (spoed-)reparaties of inspecties moeten we snel bij de afleverset kunnen.
Let op: de afleverset is eigendom van Duinwijck warmte B.V. Bel ons als er iets aan de hand is en probeer hem niet zelf te repareren. We staan voor je klaar.
De afleversets zijn verbonden met een warmtemeter (A) en herken je aan het display. Daarop zie je hoeveel warmte je verbruikt.
Het meten van je verbruik
De warmtemeter registreert hoeveel warmte je verbruikt. Het apparaat meet precies:
- Hoeveel kubieke meters water door je afleverset stromen
- Wat de temperatuur van het warme water is bij binnenkomst in je woning
- Wat de temperatuur is van het afgekoelde water dat je woning verlaat
Door al deze gegevens met elkaar te combineren weet de warmtemeter precies hoeveel energie je verbruikt hebt.
Opbouw energierekening
We berekenen je verbruik per eenheid. Bij stadswarmte noemen we deze eenheid de gigajoule (GJ). Je betaalt voor het aantal gigajoules dat je verbruikt hebt. Daarnaast brengen we vaste kosten in rekening.
Vragen en antwoorden
1. Voor welk deel van de warmteinstallatie is Duinwijck Warmte B.V. verantwoordelijk?
Wij garanderen de levering van warmte tot aan je afleverset en zorgen ervoor dat de set goed werkt.
2. Voor welk deel van de warmte installatie is Duinwijck warmte B.V. niet verantwoordelijk?
Wij zijn niet verantwoordelijk voor het deel van de installatie dat voorbij de kranen van de afleverset zit. Zoals de thermostaat, radiatoren en vloerverwarming. Dit deel valt onder de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de woning.
3. Help, het wordt niet warm in mijn huis! Wat moet ik doen?
Controleer drie dingen:
- Staan alle kranen van de afleverset open?
- Staan de radiatorkranen open?
- Staat de centrale schakelaar of de kamerthermostaat in de juiste stand?
Denk je dat er iets mis is met de afleverset? Doorloop dan de storingsoplosser. Overige vragen stel je aan je erkende installateur of verhuurder.
4. Het is buiten erg koud en de woonkamer wordt niet warm.
Verwarm ook de kamers die je normaal niet verwarmt. Anders blijven muren en vloeren te koud.
5. De radiatoren zijn alleen aan de bovenkant warm.
Het is normaal als een radiator koud blijft aan de onderkant. Dit heeft te maken met de afstelling van je installatie.
6. Een radiator wordt niet warm. Wat moet ik doen?
Kijk of de radiatorkraan openstaat. Draai de kraan helemaal open. Gebeurt er na vijf minuten niks, ontlucht dan je radiator. Als dit niet helpt, draai dan alle andere radiatoren dicht. Helpt dit ook niet, neem dan contact op met je installateur of verhuurder.
7. Het kraanwater is te heet, te koud of schommelt in temperatuur.
Doe de storingscheck.
8. Er komt alleen koud water uit mijn warmwaterkranen
Ga naar de afleverset en kijk of de kranen openstaan. Zo niet, draai dan de kranen open. Zo ja, doe dan de storingscheck.
9. Er klinkt een borrelend geluid in de verwarmingsinstallatie.
Ontluchten van de radiatoren zal waarschijnlijk het probleem oplossen.
10. Er komen andere geluiden uit mijn radiatoren.
Neem contact op met een erkend installateur of je verhuurder.
11. Als ik een warmwaterkraan dichtdraai, klinkt er een klap of bonk.
Draai de kraan langzamer dicht. Je kunt ook een ‘waterslagdemper’ laten plaatsen. Neem daarvoor contact op met een erkend installateur of je verhuurder.
12. De afleverset lekt.
Draai alle kranen van de afleverset dicht en neem contact op met om | nieuwe energie op telefoonnummer 085-7604771 of Duinwijck Warmte.
13. In mijn huis lekt een radiator, verwarmingsleiding of waterleiding.
Neem contact op met je installateur of verhuurder. Dreigt er waterschade? Ga dan naar de afleverset en draai de kranen 3, 5 en 6 dicht.
14. Ik wil een radiator vervangen of vloerverwarming aanleggen.
Benader hiervoor een erkende installateur die ervaring heeft met stadswarmte. Let erop dat je nieuwe radiator en/of leidingen niet van aluminium gemaakt zijn. Aluminium is niet geschikt voor toepassing bij stadswarmte.
15. Er brandt een rood lampje op mijn afleverset. Wat moet ik doen?
Sommige afleversets zijn voorzien van een LED-indicator. Als de rode LED brandt, is er iets mis.
- Brand de rode LED continu? Dan is er een storing in de afleverset. Neem contact op met om | nieuwe energie op telefoonnummer 085-7604771 of Duinwijck Warmte.
- Knippert de rode LED? Dan is de druk in je cv-installatie te laag en moet je deze (laten) bijvullen met water.